d

50 år av individuell bilism

Historien berättar om en tapetserare och far till tre pojkar som brukade arbeta från arla morgonstund till midnatt.Familjeföretagets orubbliga övertygelse har bestått och utgör även idag ledstjärnan för Finlands främsta tillverkare av färdtjänsttaxibilar, stora taxibilar och minibussar.

 

Från hästkärra till stora taxibilar

Rauno Jonasson inledde sin företagsverksamhet i ett anspråkslöst bilgarage i Kaleva, Tammerfors, hösten 1965. När den nya fabrikshallen i Lielax stod klar år 1988 stod familjen bokstavligen på sina drömmars grund. Den absoluta målsättningen med de nya utrymmena var stora taxibilar, som det rådde en allt större efterfrågan på.

Jonasson inledde sitt arbete med inredning av stora taxibilar redan under den bakhjulsdrivna Transporter T3-bilens era. I slutet av 80-talet tillverkades många olika bilmärken i Lielax, men att nå de egna bilspecifika kvalitetsmålsättningarna tog för mycket arbetstid i anspråk för företaget. Ett av de mera originella uppdragen man minns från den här tiden var det att göra läderklädseln till en finsk företagsledares hästkärra. På den här tiden satte man sig också in i bilchaufförernas sätesergonomiska frågor och sätenas modifierbarhet.

 

Samarbetet med Volkswagen satte fart på tillväxte

År 1990 lanserades Transporter T4 med framhjulsdrift – en bil som övertygade taxichaufförerna. På Jonassons fabrik undersökte man noga hur den här nykomlingen skulle kunna modifieras för olika användningsändamål. Det att man breddade sina kunskaper och inledde en fabrikslik planering och tillverkning av fordonen kom att bli företagets vändpunkt. Det ledde så småningom till att man specialiserade sig på Volkswagen Transporter och blev en föregångare inom nyttofordon.

De kommande årens framgång blev resultatet av hårt arbete. Den årliga tillväxten på 30 procent höll i sig till och med genom lågkonjunkturen. Eftersom det på den här tiden var sällsynt med skräddarsydda bilar i övriga världen, fick Jonasson även uppdrag från utlandet. Volkswagens fabrik i Hannover bidrog till att världens dyraste och högsta hotell Burj al Arab beställde en pampig representationsbuss från Lielax. En GLE V.I.P. Business som skulle åka fram och tillbaka mellan hotellet och flygfältet försågs med den ena bekvämligheten efter den andra. Till och med shejkerna var begeistrade. Att företaget var inne på rätt spår var också de ”Årets företagare”- och sysselsättningspriser det beviljades samma årtionde tydliga bevis på.

I början av 2000-talet inledde Jonasson inte bara sitt samarbete med VV-Auto, utan också med Svenska Volkswagen Ab. Även om produktionsutrymmena i Lielax förstorades totalt fyra gånger, började hallen och i synnerhet gårdsplanen bli för trånga då produktionstakten fortsättningsvis ökade. Det var dags att flytta än en gång.

Den nya och rymliga bilfabriken i Ylöjärvi stod klar år 2007. Den möjliggjorde en ännu mer kostnadseffektiv produktion än tidigare, samtidigt som den förde kundernas och personalens trivsel till en helt ny nivå. Den ökade produktionskapaciteten möjliggjorde år 2007 lanseringen av Volkswagen Crafter- och år 2008 lanseringen av Volkswagen Caddy Maxi-serien med lågt golv.

Hösten år 2010 utökades serien även med produktion av färdttjänsttaxibilar och bussar av märket Mercedes-Benz Sprinter. År 2011 presenterades Mercedes Benz Vito Carsport och ett par år senare Mercedes-Benz Citan.

Produktionen av Ford-serien inleddes år 2013 med Ford Transit Custom. Serien kommer innan slutet av 2014 att kompletteras med Ford Grand Tourneo Connect.

 

Inhemskt hantverk på kundernas villkor

De senaste åren har varit händelserika och arbetsfyllda. Vi lovar att även fortsättningsvis lyssna på våra kunder och reagera flexibelt på marknadsläget, så att vi kan betjäna yrkeschaufförerna ännu bättre än tidigare. Vi vill att bilarna med Carsport-utrustning förblir kända för sin inhemska design och höga kvalitet. Ännu efter ett halvt sekel av arbete är personalen den resurs, som tar Jonasson Oy in i framtiden.