50 vuotta yksilöllisiä autosisustuksia

Tarina kertoo verhoilijasta ja kolmen pojan isästä, joka teki työtä kukonlaulusta keskiyöhön. Sama perheyrityksen järkkymätön usko näyttää suunnan Suomen johtavalle inva- ja tilataksien sekä pienoislinja-autojen valmistajalle tänäkin päivänä.

Mistä kaikki lähti? Mikä oli ratkaiseva käännekohta? Entä miten erilaiset tehdastilat vaikuttivat Carsport Designin kehitykseen?

Kolmeen osaan jaettu Carsport-historia kertoo työntäyteisistä ja vaiherikkaista vuosikymmenistä. Se kertoo perheyrityksen tarinan, joka sai alkunsa 60-luvulla yhden miehen verstaasta ja kasvoi 40 henkilöä työllistäväksi moderniksi autotehtaaksi.

Kotimaista käsityötä, asiakkaan ehdoilla

Lupaamme jatkossakin kuunnella asiakkaitamme ja reagoida joustavasti markkinatilanteisiin, jotta voimme palvella ammattiautoilijoita entistä paremmin. Haluamme, että Carsport-varustellut autot tunnetaan jatkossakin kotimaisesta muotoilustaan ja korkeasta laadustaan. Puolen vuosisadan työn jälkeen henkilökunta on yhä se voimavara, jonka kautta Jonasson katsoo tulevaisuuteen.

 

1965–1988: Autoverhoomo R. Jonasson

Verhoilija Rauno Jonasson aloitti yritystoiminnan vaatimattomassa autotallissa Tampereen Kalevassa syksyllä 1965. Alkuvuosina Rauno verhoili plyysillä Mersuja, joita tuotiin maahan kernipäällysteisillä istuimilla varustettuina.Kun Rauno sai taakseen vaimonsa ja kolme poikaansa, ei perheyrityksen kasvamista alan markkinajohtajaksi pidätellyt mikään. 

Kaikki lähti yhden miehen verstaasta

Syyskuun 13. päivänä vuonna 1965 Rauno Juhani Jonasson ryhtyi yrittäjäksi ja perusti Autoverhoomo R. Jonassonin. Mitäpä muutakaan olisi yritteliäs nuori mies voinut tehdä, kun oma työnantaja meni konkurssiin. Toimipaikka sijaitsi Tampereen Kalevassa noin 70 m2 autotallissa, Domuksen alakerrassa. Kalevan tilaihmeen täytyi sisältää jotain taianomaista tehdaspölyä, sillä Jonassonit ahersivat autotallissa lähes neljännesvuosisadan, vuodesta 1965 vuoteen 1988.

Rauno oli vasta 26-vuotias ryhdyttyään yrittäjäksi, mutta nuoresta iästään huolimatta hän oli jo kokenut verhoilija. 17-vuotiaasta lähtien Rauno oli verhoillut sohvia ja tuoleja ennen päätymistään autoihin. Raunon ja Liisan pojat syntyivät tasaisin välein vuosina 1964, 1966 ja 1968.

Kolmen pojan isä teki työtä kukonlaulusta keskiyöhön. Liisa-vaimo aloitti ompelijan työt miehensä yrityksessä vuonna 1973. Ei aavistanut Rauno silloin, että mies palkittaisiin 15.9.2014 Suomen Yrittäjien timanttiristillä 40 vuoden palveluksesta ja puoliso Liisa Jonasson kultaisella ansioristillä 25 vuoden palveluksesta.

Perheyrityksen tekemisen meininki

Ari, veljeksistä vanhin, pääsi isänsä oppiin vuonna 1982. Juha ja Timo tulivat kokopäiväisesti perheyrityksen remmiin vuonna 1988. Poikien kasvaessa he toimivatkin jo monissa eri tehtävissä. Ari suunnitteli mm. ruumisarkkuverhoomoa Valkeakoskelle, ja Juha nimettiin Liisan toimesta ”konttoripäälliköksi”. Perheyrityksen järkkymätön usko yhteiseen tekemiseen loi vankan pohjan tuleville vuosille ja menestykselle inva- ja tilataksien sekä pienoislinja-autojen valmistajana.

Kalevan autotallissa henkilökunnan kahvitiloiksi riitti pieni pirttipöytä tuoleineen, joka muuntui tarpeen tullen myös yrityksen taloushallinto-osastoksi. Viiden hengen yrityksessä säilytettiin sopu puhumalla asioista suoraan. ”Työhullujen” yrityksessä arvostettiin poikien luovuutta ja innostusta jo nuoresta iästä lähtien. Menestystä ovatkin siivittäneet vanhempien kokemus  ja nuorten ennakkoluulottomuus.

Pankin kautta kohti unelmia

Vuonna 1987 Ari veljesten kärkinenässä alkoi painostaa Raunoa tilojen laajentamisesta. Pankinjohtajan juttusilla piti käydä pariin otteeseen, sillä ensimmäisellä reissulla miljoonan markan laina-anomukselle tuli rukkaset. Pankin antamat pakit vain lisäsivät puhtia miehissä, jotka uskoivat riskinoton kannattavan, vaikka lainattava summa oli lähes kolme kertaa suurempi kuin silloinen liikevaihto.

Seuraavana vuonna sinnikkyys palkittiin, kun eräs toinen pankki myönsi Jonassoneille lainaa melkein puolitoista miljoonaa markkaa. Vihdoin Jonassonit pystyivät toteuttamaan pitkäaikaisen unelmansa. Lielahden tehdashallin tontin kaivuutyöt käynnistettiin keväällä 1988 ja lattiavalu tehtiin vuosikymmenen kuumimpana päivänä heinäkuussa 1988. Lielahden tehtaan myötä pikkubussien muutostöitä varten saatiin ruhtinaalliset 330 m2 pinta-alaa.

 

1988–2007: Jonasson Oy & Carsport

Erikoistuminen Volkswagen Transporteriin oli ratkaiseva käännekohta, joka mahdollisti panostukset sisustuksen muottitekniikkaan sekä ulkoisiin varusteisiin. Lopputuotteiden korkea laatu oli alusta alkaen tärkein tavoite.

Lisäpotkua isommista tiloista

Lielahden tehtaan myötä oli mahdollista kehittää tuotantoa ja lisätä henkilökunnan määrää tasaisesti vuosien mittaan. Ensimmäinen perheen ulkopuolinen työntekijä palkattiin noin vuosi Lielahteen muuttamisen jälkeen. Seuraavien vuosien menestys tuli kovalla työllä. Rauno tuli töihin kello kuusi, mutta pojat saattoivat nukkuakin työpaikalla. Innostus kehittää ja tehdä pitkää päivää oli rajaton.

Vuosittainen kasvu jatkui 30 prosentin vauhtia jopa läpi lamavuosien. Jonasson aloitti tilataksien sisustamisen vielä takaveto-Transporter T3:n aikakaudella. 80-luvun lopulla Lielahdessa tehtiin useita eri automerkkejä, myös Mercedes-Benz- ja Ford Transit -autoja, mutta yrityksen omiin autokohtaisiin laatutavoitteisiin pääseminen vei liian paljon työaikaa.

Käännekohta erikoistumalla

Talouden äkkikäännös vuonna 1991 sai perheyrityksen pohtimaan tulevaisuutta. Jonassonit tutkivat ja suunnittelivat, miten Volkswagen Transporter voitiin muuntaa luksusbussiksi, invataksiksi, tavalliseksi taksiksi ja koulukuljetuksiin sopivaksi mahdollisimman tehdasmaisesti. Resursseja käytettiin intensiiviseen tuotekehitykseen, jonka avulla etsittiin ratkaisuja sarjatyöhön. Suunnitteluun sisältyi myös tavarantoimittajien etsiminen. Saksan messuilla saatiin solmittua yhteistyö Projektzwo-korisarjan tuottajaan.

Kun Jonasson aloitti viennin vuonna 1998, myös siinä erikoistuttiin yhteen maahan eli Ruotsiin. Uuden vuosituhannen alussa saavutettu 35 % liikevaihdon kasvu tuli jo täysin viennistä. Tuotannosta lähti vientiin 50 Carsport-varusteltua bussia vuodessa. Pian vientimahdollisuuksia alkoi löytyä kauempaakin.

Yhteistyö Volkswagenin Hannoverin tehtaan kanssa avasi uusia kasvunäkymiä. Maailman kallein ja korkein hotelli Burj al Arab tilasi Volkswagenin Hannoverin tehtaan myötävaikutuksella loistokkaan edustusbussin Lielahdesta. Hotellin ja lentokentän välillä sukkuloiva GLE V.I.P. Business rakennettiin täyteen mukavuuksia, jotka kelpasivat sheikeillekin.

Tuotekehitystä ja tunnustusta

Kun toimitiloja jälleen laajennettiin vuonna 1997, saavutettiin jo 6­–7 auton viikkovauhti. Samaisen vuoden joulukuussa valmistui 600. Volkswagen Transporter CarSport -bussi. Vuosi oli alan yrityksille kuitenkin kriittistä aikaa, koska vuoden 1998 alusta astuivat voimaan uudet direktiivit. Ne edellyttivät istuimilta ja sisustuskomponenteilta törmäys- ja turvallisuustestejä, jotka oli alkuaan tarkoitettu isoille autotehtaille.

Ääntä eristävä ABS/RTC-muottitekniikka teki autoista hiljaisempia. Uudistunut ja hinnaltaan kilpailukykyinen V.I.P.-mallisto lisäsi CarSport-bussien myyntiä entisestään. Uuden sukupolven seinille kääntyvien istuimien ansiosta tavaratila oli nopeasti muunneltavissa.

2000-luvun vaihteessa 35 vuotta täyttänyt Autoverhoilu Jonasson Oy oli Talouselämä-lehden valitsemien Suomen 50 parhaan kasvuyrityksen joukossa. 2000-luvun alussa toteutettiin myös lopullinen sukupolvenvaihdos: vetovastuun ottivat Ari, Juha ja Timo Jonasson. Vuonna 2004 Jonasson Oy sai tunnustusta Pirkanmaan Yrittäjät ry:ltä Tampereen Vuoden Yrittäjä -palkinnon muodossa.

 

2007–2015: Ylöjärvellä monimerkkitaloksi

Vuodesta 2007 Jonasson Oy on toiminut modernissa 4200 m2 autotehtaassa Ylöjärvellä. Tilava halli on jaettu työvaiheiden mukaisiin pisteisiin, mikä minimoi ylimääräiset liikkeet ja lyhentää auton läpimenoaikaa linjalla. Uudet tilat mahdollistivat kasvun monimerkkitaloksi.

Moderni autotehdas Ylöjärvellä

Vuonna 2007 Ylöjärvelle valmistunut uusi ja tilava autotehdas mahdollisti entistä isompien autojen tuotannon ja nosti asiakkaiden sekä henkilökunnan viihtyvyyden kokonaan uudelle tasolle. Kaikki toiminnot saatiin saman katon alle, varastotiloista tuli selkeät ja henkilöstön sekä asiakkaiden tiloihin panostettiin. Työskentely helpottui Lielahden sokkeloiseen tehtaaseen verrattuna.

Tuotantoprosessin kehittymisen myötä mahdollistuivat entistä monipuolisemmat, yksilölliset ratkaisut ja yksityiskohdat. Vuonna 2007 yhden miehen autoverstas oli kasvanut jo 30 hengen kokoiseksi yritykseksi ja autotallituotannosta oli siirrytty järjestelmälliseen piensarjatuotantoon. Vuonna 2008 työntekijöiden määrä nousi jo 40:een.

Tuotekehityksen saralla tapahtui myös muutosta, kun ”polven päällä” suoritettu muottitekniikka siirtyi näyttöpäätteelle auto- ja lentokoneteollisuuden käyttämiin ohjelmiin. Siirtyminen 3D-tekniikkaan piti opetella kantapään kautta, sillä ulkopuolisen suunnittelijan valmistamat 3D-kuvat eivät istuneetkaan yhtä hyvin paikoilleen itse tuotteiden kasaamisessa kuin näytöllä.

Erehdyksen ja yrityksen kautta löydettiin 3D-tekniikka, joka mahdollisti erinomaisen viimeistelyn ja toi tuotteen designiin lisäarvoa ­­­– lisäämättä kustannuksia. 3D-tekniikkaa hyödynnetään tuotekehitysvaiheessa, jossa tuotannon laatu pitkälti ratkaistaan. Kriittisiä vaiheita tuotekehityksessä ovat mm. uusien korimallien tuotannot ja aloitukset. Varsinainen kehitystyö on Jonassonilla jatkuva ja päättymätön prosessi.

Laajentuminen monimerkkitaloksi

Vuonna 2009 tiehen tuli töyssyjä, kun taantuma aiheutti tilataksimarkkinoilla lähes 40 % romahduksen. Yhteen automerkkiin keskittyminen osoitti haavoittuvuutensa, joten Jonassonilla tehtiin päätös laajentaa toimintaa useampaan merkkiin.

Vuoden 2010 syksyllä mallisto laajentuikin kattamaan Mercedes-Benz Sprinterin invataksi- ja linja-autotuotannon. Vuonna 2011 esiteltiin Mercedes Benz Vito Carsport ja siitä pari vuotta myöhemmin esteetön Mercedes-Benz Citan.

Ford-malliston tuotanto käynnistyi vuonna 2013 Ford Transit Customilla ja täydentyi vuoden 2014 loppuun mennessä Ford Grand Tourneo Connectilla ja Ford Transitilla.

Tulevaisuus näyttää, mihin monimerkkitalo vielä laajenee.